DSC_7604

10 Tips för att behålla ditt lugn och minska din stress.

10 Tips för att behålla ditt lugn och minska din stress.

1. Meditera några minuter varje dag. Det hjälper dig att minska på stressen och din oro.

2. Ta djupa andetag. När du känner dig riktigt stressad, ta några minuter till att fokusera på din andning. Blunda, sitt upp och ta några djupa andetag.

3. Sträck ut en hand. Att våga be om avlastning, få prata ut eller hjälp tar bort en del av stressen och då får en chans till återhämtning.

4. Träna. När du tränar och rör på dig så ökar ”må bra” endorfinerna och minskar då ditt stresspåslag. En lång promenad kanske ger dig tid för reflektion och ett hårt pass på gymmet en chans att släppa ut ilska.

5. Skratta! Kanske låter svårt när man är stressad med skrattet minskar kortisolet i kroppen som skapar stress.
6. Lyssna på musik. Forskning visar att när vi lyssnar på lugn musik kan vi sänka högt blodtryck, minska hjärtklappning och oro. Om du lyssnar på mer poppig musik så höjer du istället pulsen och glädjen i kroppen.

7. Tacksamhet. Känn dig tacksam för allt du redan har i ditt liv, litet som stort. Detta kan hjälpa dig att fålla fokus på allt som är bra och positivt i ditt liv.

8. Acceptera att du inte kan kontrollera allt. Ta ett steg tillbaka och acceptera att du inte kan ha kontroll på varje situation. Om du inte kan påverka en situation, varför stressa upp dig över den? Släpp taget.

9. Var positiv. Vilket inte alltid är det lättaste. Men man kan alltid göra sitt bästa för att försöka se det positiva i varje situation. Släpp de negativa tankarna som,” detta händer alltid mig”.

10. Gör något roligt. Glöm inte att ge dig tid för att göra saker du tycker som och som får dig att skratta. Omge dig så mycket du kan med människor som får dig att må bra.

Carolina Mattsén
www.levalycklig.se

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln

Payson logo