DSC_7604

Hon vägrade titta mig i ögononen. Inte en enda gång fick vi kontatkt. 

Snabbt in i lokala butiken i stan, vi skulle bara köpa florsocker och lite lördagsgodis. Men så blir det sällan, iaf när jag ska handla. Alltid kommer jag på något mer och oftast glömmer jag det jag först skulle köpa. 
Det var lugn i affären, inga köer till kassan så jag började lägga upp på bandet. 
"Fick vi med allt nu?" frågade jag dottern. 
"Nej, florsocker!" kom vi snabbt på. Så dottern sprang snabbt iväg för att hämta. 

bemötande i affären

Dottern var redan tillbaka innan jag lagt upp sista varan på bandet och fortarande var det ingen kö bakom oss. 
Jag skrattade till och försökte prata lite med kassörskan. "Ja så ofta man glömmer den där saken man kom in för att köpa. Jag hittar alltid massa annat jag måste ha" 
Kassörskan tittar inte upp utan mumlar, mmmm. Och berättar hur mycket jag ska betala. 
Jag drar mitt kundkort och betalar. Ler mot kassörskan när jag väntar på mitt kvitto. Jag får det i handen utan att kassörskan tittar upp. 
"Tack, så mycket!" säger jag men får inget svar... 

kreditkort

Jag har inte haft ögonkotakt med kassörskan en enda gång. Mitt intryck är att hon är missnöjd med sin dag, arbetsplats och mig som kund. 
När jag lämnade butiken var inte min känsl a speciellt bra. Min sista kontakt med butik blev inte positiv och jag lämnade affären med en trist känsla. 

Nu kan det vara så att tjejen i kassan hade den sämsta av sämsta dagar, jag har ingen aning om vad hon går igenom eller hur hennes privatliv ser ut. 
Men jag vet att hon just där när hon sitter i kassan är butikens ansikte utåt. Hur hon agerar, samtalar, bemöter mig som kund speglar den bild jag får av företaget. 

Det är därför det är så viktigt att du som chef ser dina medarbetare. Att du som chef är en tydlig ledare som styr båten samtidgt som du låter dina medarbetare gör det de är bra på. Hur bra som chef du är går att se på tex tjej i kassan. Känner hon att hon kan prata med dig? Öppna sig och vara ärlig om hur hon har det hemma eller trivs på jobbet? 
Känner tjejen till värdegrundspelarna ni har på företaget? Vet hon vilket mål du och ni tillsammans har, vilken känsla ni vill att kunden ska lämna butiken med? 

Det finns så mycket att jobba med när det gäller bemötande. Det ä rinte bara ett Hej i kassan. 

Jag är expet på bemötande och kommer gäna till Ditt företag  eller arbetsplats. 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

Payson logo