DSC_7604

Är du expert på att hitta ursäkter till varför du inte kan förändra det som inte känns bra? Här får du 8 tips. 

Varför är många experter på att göra livet så mycket jobbigare och svårare än det faktiskt måste vara, eller kanske t o m är? 

Många är otroligt påhittiga och uppfinningsrika när det kommer till att hitta ursäkter och anedningar till varför det inte går att göra förändringar i livet. 
Det klagas på ekonomin, jobbet, chefen, boendet, saknaden av semester eller vad det nu kan vara. Någon klagar på att de är såååå trötta på sitt jobb och situationen på jobbet, chefen som är dum i huvudet och kollegorna som bara smiter undan. När de får frågan, varför söker du inte ett annat jobb? Ja då är man snabb med att hitta 100 anledningar till varför det inte går. Att hitta lösningar på hur situationen kan ändras är tydligt mycket svårare än att hitta anledningar till varför det skulle gå. 

Min uppfattning är att många tror att livet ska vara en kamp, där problemen är en del av vardagen och offekoftan är ett skönt plagg att ha på sig. 
Vill man ha en förändring eller är det så att vi är så vana vid att klaga och lägga fokus på det som inte är bra och fungerar i livet?  Hur går dina tankar?

Det är du och endast du som kan ta ansvar för ditt liv och hur det ser ut. Är du inte nöjd med hur livet fungerar idag är det ditt ansvar att hitta nya vägar och möjilgheter. Använd din fantasi och var öppen för nya möjligheten. 
Livet är för kort för att gå runt och varntrivas. 

affirmation. www.carolinamatsten.se

Vänd din stressiga vardag med dessa 8 tips

1.       Köp whiteboardpennor i olika glada färger och skriv fina, positiva saker till och om dig själv på badrumsspegeln. Läs detta varje gång du är där inne
 
2.       Prata öppet om vad du är tacksam för just idag. Varför inte göra detta vid middagen när familjen är samlad. Gå bordet runt och nämn 3-5 saker var. För varje dag kommer det bli lättare och ni får mer saker att vara tacksam för.
 
3.       Ge dig själv lite egen tid, ta ett bad, en promenad, handla utan barnen…
 
4.       Minst en dag i veckan ska du göra något som gör Dig glad. Har du svårt att komma på något så skriv ner på ett papper vad som brukade göra dig glad och testa dig fram.
 
5.       När du känner att du blir arg, tappar tålamodet och börjar komma in i negativ energi. Gör denna övning. Andas in på 5, håll andan i 5 och andas ut på 5. Detta gör att din energi direkt förändras och du blir lugn i kroppen.
 
6.       Lyssna på din kropp, hur känns den i olika situationer eller när du tänker på olika saker? Känner det bra i magen eller får du ett tryck i bröstet?  Bli medveten och se om du kan göra något på ett annat sätt som känns bättre.
 
7.       Våga säga Nej till saker du inte vill göra eller som inte känns bra. Vad är det värsta som kan hända om du inte är alla till lags hela tiden
 
8.       Meditera. Är du nybörjare finns det många bra guidade meditationer på youtube. Detta hjälper dig att landa i dig själv, komma ner i varv och verkligen känna in hur du mår. Kanske hittar du svaret på det där problemet du gått och funderat på.

Med kärlek Carolina

Kommentera gärna:

Payson logo